Vzdělávací obsah
VZDĚLÁVACÍ OBSAH
Integrované bloky
- IB CO VYPRÁVÍ STARÝ DUB
Dub je symbolem síly, mohutnosti a dlouhověkosti
Povídáme si:
- O ŠKOLCE – jak vypadá naše školka, kdo je to kamarád, jak se k sobě ve školce chováme, aby nám všem bylo společně dobře, jaká máme pravidla a proč je důležité je dodržovat
- O DUBU – jak vypadá strom a jak my lidé, jak spolu souvisí symbolika dubu a kamarádství, přátelství, proč lidé potřebují stromy, seznámení s dubem
- O NAŠICH KOŘENECH – proč se přirovnává lidský rod ke stromu, odkud jsem já a moje rodina, jak se jmenuje a jaké je místo kde žijeme
- O PODZIMU – kdy k nám přichází podzim, jak se na příchod podzimu připravuje příroda, pozorujeme změny v přírodě, odlet ptáků, počasí…
Hlavní cíle:
- Získání relativní citové samostatnosti
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- Osvojení si poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování vztahů
- Seznamování a vytváření pravidel chování ve vztahu k druhému, posilování prosociálního chování
- Uvědomění si vlastního těla
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
- Posilování přirozených poznávacích citů – zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
Očekávané výstupy:
- Odloučit se na určitou dobu od rodičů, být aktivní i bez jejich opory
- Adaptovat se na život v MŠ, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí i jeho běžných proměn
- Navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
- Začlenit se do třídy, zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
- Přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat přátelství
- Zachovávat správné držení těla a pojmenovat jeho části
- Zvládat jednoduchou sebeobsluhu a základní hygienické návyky
- Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- Učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí)
- Zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji
- Udržovat pořádek ve třídě, vědět co kam patří, dodržovat pravidla her
- Utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách
- Vnímat a respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla
- Uplatňovat návyky společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi
- Orientovat se a bezpečně se pohybovat ve známém prostředí – v MŠ a v blízkém okolí
- Osvojit si základní poznatky o přírodě v podzimním období, všímat si změn
Vzdělávací nabídka:
Aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci / spontánní hra / komunitní kruh – společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému, přivítání, pozdrav / aktivity podporující sbližování dětí, prosociální hry / vytváření pravidel / hodnocení činností činnosti na poznávání prostředí MŠ, jejího okolí a obce – orientace / poučení o bezpečnosti / jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti – hygiena, oblékání, stolování, úklid / pozorování přírody, počasí, stromů.
- IB SILÁK KAŠTAN
Kaštanovník jedlý je symbolem odolnosti, sebevědomí a síly
Povídáme si:
- O STROMECH NA PODZIM – jak se mění vzhled stromů, barvy a tvary
jejich listů, proč stromy na podzim shazují svoje listí, kdy stromy slaví svůj svátek
- O KAŠTANECH – co víme o kaštanech a stromech, na kterých rostou, není kaštan jako kaštan – rozdíl mezi kaštanovníkem jedlým a jírovcem maďalem, sběr kaštanů pro nás na hraní a pro zvířata na zimu
- O ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU – co je to zdraví, jak bychom se měli chovat, abychom byli silní a zdraví, a aby byla ve školce pohoda
- O ZDRAVÉM JÍDELNÍČKU – co patří nebo nepatří do zdravého jídelníčku, co je to ovoce a zelenina, jejich význam pro naše zdraví
Hlavní cíle:
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
- Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- Vytváření zdravých životních návyků jako základ zdravého životního stylu
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
- Rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění
Očekávané výstupy:
- Vědomě využívat všechny smysly, vnímat vůně, chutě a tvary, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
- Mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu, pitného režimu a zdravé výživy
- Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, zdravé potraviny, ovoce, zelenina
- Vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- Zacházet s výtvarnými pomůckami a materiály
- Respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, rozdělit si úkol
- Chovat se tak, aby dítě neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
- Ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
- Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
- Vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, které to vyžadují
- Správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
Vzdělávací nabídka:
Činnosti zaměřené na poznávání lidského těla v souvislosti s ochranou zdraví, osobního bezpečí, a vytváření zdravých životních návyků / pohybové a relaxační činnosti / zdravotně zaměřené činnosti – dechová relaxační cvičení / přirozené pozorování práce na zahradách / zkoumání a poznávání ovoce, zeleniny, jejich význam pro zdraví / smyslové hry / praktické pokusy a zkoumání pomocí lupy, experimentování / práce s obrazovým materiálem, s knihou a encyklopedií
- IB TAJEMSTVÍ KOUZELNÉ LÍSKY
Líska jako symbol moudrosti, poezie, tajemství
Povídáme si:
- O LÍSCE – jak vypadá líska a její plody, co je to moudrost a co tajemství, jaké překvapení nám přiveze svatý Martin
- O DARECH PODZIMU – jaké další plody chystá podzimní příroda, keře a stromy v lese, jak je můžeme využít k tvoření, manipulaci, počítání
- O PŘÍPRAVÁCH NA ZIMU – jaká volně žijící zvířata známe, co o nich víme, jak se připravují na zimu a jak jim můžeme pomáhat
- O ROČNÍCH OBDOBÍCH – jak jdou za sebou, podle čeho je poznáme, jaké měsíce je tvoří, jak musíme ročním obdobím přizpůsobit své oblečení
Hlavní cíle:
- Rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
- Posilování přirozených poznávacích citů – zvídavost, zájem, radost z objevování
- Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému)
- Vytváření základů pro práci s informacemi
- Rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
- Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí, o jeho rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
Očekávané výstupy:
- Probouzet v dětech potřebu pobývat v přírodě, vytvářet si k ní pozitivní vztah
- Osvojit si základní poznatky o přírodě v podzimním období, vnímat změny, počasí
- Seznámit se s ekosystémem les
- Poznávat a pojmenovávat přírodniny, sbírat je, vnímat smysly jejich barvy, tvary, estetickou stránku, manipulovat s nimi, využívat je k tvoření
- Záměrně pozorovat, zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- Být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem, chránit okolní přírodu, pomáhat pečovat o živé tvory
- Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
- Zacházet šetrně s pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby
- Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
- Rozhodovat o svých činnostech
- Chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek, uplatňovat své potřeby a přání s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, pohyb v různém prostředí
- Učit se nová slova, aktivně je využívat, utvořit jednoduchý rým
- Přemýšlet, vést jednoduché úvahy a také vyjádřit to, o čem přemýšlí a uvažuje
- Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat
- Chápat elementární časové pojmy, částečně se orientovat v čase
Vzdělávací nabídka:
Přirozené i zprostředkované pozorování okolní přírody, lesa, stromů, jejich plodů, zvířat / hledání rozdílů, společných znaků / sběr přírodnin, hry a experimentování s nimi / třídění, porovnávání, počítání, skládání / skupinové práce, výtvarné a pracovní činnosti / prohlížení knih, encyklopedií / rozhovory nad obrázky / smyslové, námětové a konstruktivní hry / hudební a pohybové hry, dramatické činnosti a pohybové improvizace k tématu / pracovní činnosti na zahradě.
- IB CO SE DĚJE POD JEDLÍ
Jedle jako symbol stálosti, trpělivosti a síly
Povídáme si:
- O ADVENTU A MIKULÁŠI – kdy začíná advent a co znamená, kdy a s kým za námi chodí Mikuláš, jak se na jeho návštěvu chystáme my
- O VÁNOCÍCH – co pro nás Vánoce znamenají, s kým je nejraději trávíme, co všechno musíme připravit, jaké existují vánoční tradice a zvyky u nás a ve světě, jaký máme doma vánoční stromeček, jak oslavíme Vánoce ve školce
- O DOBRÉM SKUTKU – co to je dobrý skutek a proč je dobré občas nějaký udělat, jak můžeme někomu udělat radost
- KDYŽ NĚCO KONČÍ A NĚCO ZAČÍNÁ – jak se jmenuje poslední den v roce a jak ho slavíme, kdy k nám přijdou Tři králové a jaké poselství lidem přináší
Hlavní cíle:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti koordinace
- Rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- Rozvoj tvořivosti a tvořivého sebevyjádření
- Vytváření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i s dospělými
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, vytváření pozitivních vztahů ke kultuře a umění, tradicím
- Rozvoj společenského i estetického vkusu
Očekávané výstupy:
- Koordinovat lokomoci, další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
- Porozumět slyšenému, sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- Chápat slovní vtip a humor, domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- Vnímat umělecké a kulturní podněty, sledovat se zájmem, říci co je zajímavé
- Těšit se z hezkých a příjemných zážitků
- Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky
- Prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí, snažit se ovládat své afektivní chování
- Vyjadřovat souhlas i nesouhlas, umět říci ne, v situacích, které to vyžadují
- Bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, odmítnout nepříjemnou komunikaci
- Chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi, v případě potřeby požádat o pomoc
- Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických i ve slovních výpovědích k nim
- Vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc (chovat se citlivě a ohleduplně, mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc)
- Porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
Vzdělávací nabídka:
Výtvarné a hudební činnosti, HPH a PH s čertovskou a vánoční tematikou / přednes, recitace, dramatizace, zpěv / poslech čtených i vyprávěných příběhů s vánoční tematikou / divadlo / manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty – ozdoby, dárky, zdobení / obdarování / hry a činnosti na projevování citů, na rozvoj sebekontroly, sebeovládání, ohleduplnosti.
- IB JASAN, TEN NÁS OCHRÁNÍ
Jasan jako symbol rozhodnosti a síly vůle
Povídáme si:
- O JASANU – jak vysoko může dorůst, jaké je jasanové dřevo, co se z něho vyrábí, jak spolu souvisí symbolika jasanu a sport, jestli může mít strom odvahu, které stromy lámou rekordy
- O SPORTECH – co je to sport a kdo je to sportovec, k čemu je sportování dobré, jaké druhy zimních sportů známe, jaké vybavení a oblečení sportovci potřebují, co je to olympiáda, jak často se koná, v jakých disciplínách sportovci závodí, co je to fair play, medaile a stupně vítězů
- O NAŠEM TĚLE A ZDRAVÍ – jak vypadá a funguje naše tělo, proč je pro nás důležitý pohyb, jak se chránit před zimou a předcházet úrazům, jak a kdo nám pomůže, když onemocníme nebo se zraníme
Hlavní cíle:
- Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí
- Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Seznamování se světem lidí a sportu
Očekávané výstupy:
- Zvládnout sebeobslužné dovednosti, pohybovat se bezpečně na sněhu a ledu
- Zacházet se sportovním náčiním a nářadím
- Uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může v souvislosti se sportem a pohybem na ledu a sněhu setkat
- Uvědomovat si své možnosti a limity
- Přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit své osobní pokroky
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí
- Chovat se tak, aby v běžných situacích neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou i ostatních
- Dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát férově
- Spolupracovat s ostatními, rozdělit si úkol s jiným dítětem
- Pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji, znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
- Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí, rozhodovat o svých činnostech
- Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti
- Poznat některá písmena a číslice, popř. slova
- Sluchově rozlišovat počáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
Vzdělávací nabídka:
aktivity podporující sebepoznání, kamarádství, vzájemnou pomoc a spolupráci / kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách / společenské hry / stavby ze sněhu, pohyb na sněhu a ledu, zimní sporty / příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání / příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů / práce s obrazovým materiálem, s knihou a encyklopedií / hry na cvičení různých forem paměti / sluchové rozlišování počátečních písmen
- IB JAK SE HRAJE NA MODŘÍN
Modřín jako symbol obnovy, naděje a lásky
Povídáme si:
- O PŘÍRODĚ V ZIMĚ – co dělají volně žijící zvířata v zimě, kde jsou schovaná a čím se živí, jaké ptáky můžeme vidět, a jak jim můžeme pomáhat, co se může stát s vodou, když je venku mráz
- O MODŘÍNU – co je na něm zajímavého a jedinečného, k čemu se používá modřínové dřevo,
jak spolu souvisí modřín a hudební nástroje
- O HUDEBNÍCH NÁSTROJÍCH – jaké hudební nástroje známe, z čeho se vyrábí, jak se říká lidem, kteří na hudební nástroje hrají, co se musíme naučit, abychom mohli na hudební nástroj hrát, co nám přináší poslech hudby
- O KARNEVALU – co je to karneval, jaké můžeme mít masky, jakou si vymyslíme zábavu, co je to etiketa, společenské chování
Hlavní cíle:
- Rozvoj a užívání sluchového vnímání
- Rozvoj pohybových schopností, ovládání pohybového aparátu (koordinace, dýchání)
- Rozvoj mluvního projevu a souvislého vyjadřování
- Osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci
- Vytváření základů pozitivních vztahů ke kultuře a umění
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Očekávané výstupy:
- Sluchově rozlišovat zvuky a tóny
- Koordinovat pohyby, ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb s rytmem, hudbou, se zpěvem
- Vyjadřovat se prostřednictvím HV a hudebně pohybových činností /zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus
- Domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- Naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit
- Popsat situaci (skutečnou, podle obrázku)
- Poznat napsané své jméno
- Poznávat a vymýšlet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
- Vnímat umělecké a kulturní podněty
- Zachytit a vyjádřit své představy a fantazii pomocí hudby, pohybovou, hudebně pohybovou nebo dramatickou improvizací
- Vnímat, že svět má svůj řád, je rozmanitý a pestrý
- Mít elementární povědomí o životě volně žijících zvířat v zimě, pomáhat o ně pečovat
Vzdělávací nabídka:
přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí / sledování rozmanitostí a změn v přírodě – přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajina a její ráz, podnebí, počasí / pokusy a hry s vodou, sněhem, ledem / hudební a hudebně pohybové hry a činnosti / hra na hudební nástroje podle znakových symbolů / sluchové hry / hry podporující tvořivost, představivost a fantazii / dramatizace
- IB BEZ BÍLÉ BŘÍZY JARO NEBUDE
Bříza jako symbol světla, čistoty, svěžesti a naděje
Povídáme si:
- O BŘÍZE – proč je symbolem světla a čistoty, co znamená jarní úklid, co se vyrábělo z březového proutí, jak vypadá její kůra a čím je zajímavá, ve kterém státě je národním stromem
- O KNIHÁCH – jak spolu souvisí strom a knihy, jaké knihy známe, co v nich můžeme najít
- O JARU – co se děje v přírodě, jak stromy poznají, že přichází jaro, které květiny a keře kvetou jako první, co potřebují ke svému růstu, co si můžeme sami vypěstovat, co jsou to bylinky a čím nám mohou být užitečné, co je to herbář, jak a proč je dobré si ho vyrobit
- O PTÁCÍCH NA JAŘE – co dělají ptáci na jaře, jak si staví svá hnízda, jak vypadají, jak se pohybují, čím se živí
Hlavní cíle:
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Rozvoj a kultivace smyslového vnímání, pozornosti, pozorování, paměti
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Rozvoj a kultivace mravního cítění, vnímání a prožívání
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- Rozvoj společenského i estetického vkusu
- Vytváření povědomí o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou
Očekávané výstupy:
- Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
- Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý
- Všímat si změn a dění v nejbližším okolí, záměrně pozorovat
- Porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé a je třeba s nimi v životě počítat
- Respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o pomůcky, rozdělit si úkol
- Obhajovat svůj postoj nebo názor, respektovat názor ostatních,
- Spolupracovat s ostatními, domluvit se na společném řešení
- Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
- Chápat elementární časové pojmy, částečně se orientovat v čase – včera, dnes, jaro
- Chápat základní matematické pojmy, více, méně, stejně první, poslední
- Projevovat zájem o knihy, časopisy, soustředěně poslouchat četbu
- Sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- Poznávat a rozlišovat charakter postav, hodnotit chování
- Zacházet šetrně s knížkami
- Zacházet s běžnými předměty denní potřeby, drobnými nástroji, pracovními pomůckami
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných technik
Vzdělávací nabídka:
Manipulační činnosti s materiálem, pomůckami a nástroji / záměrné pozorování jarní přírody / pojmenování charakteristických znaků jara / pokusy a experimenty s přírodním materiálem – rychlení větviček, setí semínek / kooperativní činnosti ve dvojicích, skupinkách / činnosti na poznávání časových pojmů / práce s knihami, vyhledávání informací / návštěva knihovny
- IB POD VRBOU, ZA VRBOU, CO SE BUDE DÍT?
Vrba jako symbol smutku, ochrany, znovuzrození, moudrosti a inspirace
Povídáme si:
- O VRBĚ – kde vrba roste a jak vypadá, co potřebuje ke svému životu, co se vyrábí z vrbového proutí, jakým zvířatům vrba poskytuje domov
- O VELIKONOCÍCH – proč se jim říká svátky jara, jaké máme velikonoční zvyky a tradice u nás a jaké mají jinde ve světě, co je to osení, co si na Velikonoce přichystáme
- O DOMÁCÍCH ZVÍŘATECH – kterým zvířatům říkáme domácí, proč je chováme a jak bychom se o ně měli starat, jak se jmenují jejich mláďata
- O NAŠÍ PLANETĚ ZEMI – jak vypadá a kdo na ní žije, co potřebují lidé, rostliny a zvířata ke svému životu, kde se bere voda a k čemu ji potřebujeme, co je to koloběh vody, jak se nazývají vodní toky a kteří živočichové ve vodě žijí, jak bychom se měli chovat, aby byla naše planeta čistá
Hlavní cíle:
- Rozvoj a kultivace mravního cítění, vnímání a prožívání
- Rozvoj komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- Vytváření aktivních postojů ke světu, k životu
- Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání činností v péči o okolí
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- Seznamování se světem lidí a kultury, s velikonočními tradicemi u nás i v jiných zemích
- Rozvoj společenského a estetického vkusu
Očekávané výstupy:
- Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí
- Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- Rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
- Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí /dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
- Vědomě využívat smyslů, všímat si nového, změněného, chybějícího
- Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
- Vést rozhovor, naslouchat druhým, sledovat obsah, ptát se, hledat společná řešení
- Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- Uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování – ubližování, lhostejnost
- Být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
- Zacházet s běžnými pracovními pomůckami
Vzdělávací nabídka:
Pozorování životního prostředí / smyslové hry /praktická manipulace s předměty, nástroji, jednoduché pracovní úkony / komentování zážitků a aktivit / kladení otázek, hledání odpovědí, společné diskuse nad problémem / ekologicky motivované hry / zkoumání vlastností materiálů papír, sklo, plasty / třídění / poučení o možných nebezpečných situacích (kontakt se zvířaty, jedovaté rostliny, přírodní a povětrnostní vlivy) / velikonoční zvyky a tradice / velikonoční tvoření / přednes, recitace, dramatizace, zpěv
- IB JAVOR, STROM NAKLONĚNÝ LIDEM
Javor jako symbol harmonie, víry, otevřenosti a poctivosti
Povídáme si:
- O JAVORU – proč se říká, že je to přátelský strom nakloněný lidem, co se vyrábí z javoru, který stát má javor jako národní strom
- O STROMECH A LIDECH – jak rostou stromy a jak my lidé, co máme společné a co rozdílné, mají stromy děti, babičky a dědečky; čemu se učí mladé stromky
- O DOMOVU – co je to domov a kdo tvoří ten můj, jak důležité je soužití v rodině, jakou má rodina funkci, jakou kdo zastává roli, proč je důležité pěstovat vzájemné vztahy, jak oslavíme svátek maminek
- O LIDECH A JEJICH POVOLÁNÍ – co je to řemeslo a povolání, jaká povolání známe a k čemu jsou potřebná, co lidé ke své práci potřebují, která povolání mají něco společného se stromy, co se vyrábí ze dřeva
Hlavní cíle:
- Osvojení si poznatků o těle a jeho vývoji
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
- Rozvoj citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- Vytváření prosociálních postojů /sociální citlivost, tolerance, respekt, přizpůsobivost
- Rozvoj schopností žít ve společenství a vnímat a přijímat uznávané hodnoty
- Získávání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- Seznamování se světem lidí, osvojovat si poznatky o různých povoláních
Očekávané výstupy:
- Mít povědomí o těle o jeho vývoji, o narození, růstu těla a jeho proměnách
- Osvojit si elementární poznatky o rodině, jednotlivých členech a jejich rolích
- Pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě) svou roli
- Dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
- Zvládat běžné činnosti a požadavky kladené na dítě i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti
- Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého (obhajovat svůj postoj nebo názor, respektovat jiný postoj či názor), přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- Vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení
- Utvořit si představu o pravidlech chování a společenských normách, a podle této představy se chovat
- Chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem bez předsudků, s úctou, vážit si jejich práce a úsilí
Vzdělávací nabídka:
Činnosti zaměřené na poznávání lidského těla, jeho vývoje / artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry / činnosti na poznávání časových pojmů, logické posloupnosti dějů / námětové hry na téma rodiny / samostatné vystupování, vyjadřování / každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování / příprava a realizace společných oslav – den Matek / tvůrčí činnosti slovesné, dramatické, hudebně pohybové
10.IB POD LIPOVOU OCHRANOU
Lípa jako symbol ochrany, přívětivosti, smíření a laskavosti
Povídáme si:
- O DĚTECH – kde všude žijí děti, jak vypadají, jsou stejní a žijí všichni jako my, proč se slaví MDD a jak tento svátek oslavíme, jak se rozloučíme s našimi předškoláky
- O LÍPĚ – o krásách naší země, lípa – náš národní strom, proč je pro nás lípa důležitá, jaký tvar mají její listy, proč se říká, že lípa je medonosný strom, koho přiláká vůně lípy
- O CESTOVÁNÍ – jak a čím můžeme cestovat, jaká pravidla musíme dodržovat, aby bylo cestování bezpečné, kam bychom se chtěli podívat – na výlet, na prázdniny, do minulosti nebo do budoucnosti, do vesmíru…
Hlavní cíle:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností
- Rozvoj jazykových dovedností receptivních – vnímání, naslouchání, porozumění
- Vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
- Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
- Vytváření povědomí o širším přírodním a technickém prostředí
Očekávané výstupy:
- Uvědomovat si své možnosti, své silné a slabé stránky
- Domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
- Zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí /zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí
- Vyvíjet volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
- Zorganizovat hru
- Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- Řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
- Nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
- Rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
- Sledovat očima zleva doprava
- Chápat prostorové pojmy, dole, nahoře, nad, pod, vedle, vpravo, vlevo, atd.
- Mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním a technickém prostředí
- Vnímat, že svět má svůj řád, je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý
- Mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru
- Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- Zachycovat a vyjadřovat své prožitky
Vzdělávací nabídka:
Grafické napodobování symbolů, tvarů, písmen, čísel, kreslení map / činnosti zaměřené na osvojování poznatků, práce s knihou, orientace v encyklopedii / záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší – fyzicky, dovednostmi, jazykem / výlety / hry a činnosti procvičující orientaci v prostoru a v rovině / hry a aktivity na téma dopravy / témata dle zájmu dětí