Evaluační systém
Evaluační systém MŠ
VNITŘNÍ EVALUACE | VNĚJŠÍ EVALUACE |
|
|
Evaluace na úrovni tříd
Sledujeme:
- vztah učitele k dané třídě – kolektivu
- vztah učitele k dítěti
- sebehodnocení učitele
- vztah k rodičům – dotazníky
- vztah k ředitelce – na úrovni celé MŠ, závěry
- vztah k zaměstnancům a provozu MŠ – tým i jednotlivě
Využíváme metody a techniky:
- dotazníky
- evaluační diagnostické listy – vyhodnocujeme, zamýšlíme se dle stanovených hodnotících kritérií
- využíváme formy diskuse, rozhovor, pozorování, analýzy, SWOT, hospitace, vzájemné náslechy, porady, portfolia dětí, diagnostické listy
Využíváme zdroje informací:
- děti
- rodiče
- pedagogové
- provozní zaměstnanci
- zřizovatel
- spolupráce s logopedem
- psychologem
- poradnou
- dokumentace
- SPC
- vlastní postřehy a poznatky
Kdy evaluujeme, hodnotíme:
- operativně, dle potřeby
- plánovaně – stav třídy, individuální poznatky a potřeby dětí a dospělých v časových úsecích
- zpětně – vyhodnocením dosažených cílů a požadavků za období
Evaluujeme projevy chování a jednání dítěte, výsledky individuálních pokroků vzdělávání a rozvíjení dítěte vzhledem ke kompetencím. Učitelky pozorují a zapisují své poznatky do záznamů o dětech a vychází z nich při dalším plánování. Na konci IB, měsíčně – stručné písemné hodnocení. IB obsahuje pořádané akce, vzdělávací přínos, rizika, stručnou sebereflexi, plnění TVP. Portfolio dítěte – sledování výsledků vzdělávání. V průběhu měsíce září a října- sběr informací, kresba postavy, doplnění záznamu o dítěti. Během roku průběžná diagnostika dítěte a záznamy dle potřeb učitelky. Individuální práce s předškoláky. Druhý záznam se provádí do konce školního roku.
Výsledky ročního evaluačního plánu jsou podkladem pro zpracování Vlastního hodnocení školy.
Evaluace školy na úrovni školy
Evaluačního plán školy a časový plán |
||||
Oblasti evaluace: |
Metody a techniky: |
Časový |
Odpovědnost: |
|
Co vyhodnocujeme: |
Jak vyhodnocujeme: |
Jak často: |
Kdo vyhodnocuje: |
|
1. Naplňování cílů ŠVP |
||||
Jak se plní cíle, které |
Plánování, akce školy |
průběžně |
SWOT PP+ŘMŠ |
|
2. Podmínky vzdělávání |
||||
Vytváření optimálních podmínek ke vzdělávání. Stanovení prioritní oblasti pro školní rok. Kritériem je úroveň vybavení pro kvalitní vyučování |
Dotazník rodiče |
průběžně, dle |
rodiče |
|
SWOT |
1 x ročně |
PP + ŘMŠ |
||
Dotazník pro PP |
1 x ročně |
PP |
||
Rozbor, schůzky tříd, sběr materiálů, foto |
1 x ročně |
PP + rodiče |
||
3. Průběh vzdělávání |
||||
Naplňování obsahu IB Metody práce s ohledem na potřeby dětí |
Plánování, rozbor, foto, sebereflexe, hospitace |
po skončení IB 2 x ročně |
PP – zápis |
|
4. Spolupráce s rodiči a vliv dalších osob na vzdělávání |
||||
Zkvalitňování spolupráce s rodiči, spokojenost rodičů, důvěra |
Rozhovor, schůzky s rodiči, dotazník, akce školy, nástěnky, stránky školy |
Po celý rok |
ŘMŠ + PP SWOT |
|
5. Výsledky vzdělávání |
||||
Sledování pokroků dítěte vzhledem ke kompetencím, Aktivity školy |
Pozorování, portfolio, dotazník, foto, rozhovor, pedagogické rady |
na úrovni třídy |
PP Portfolio |
|
6. Personální oblast |
||||
Efektivita organizace školy kvalita pedagogické práce, DVPP, formy práce |
Dotazníky, hospitace, kontrolní činnost, plány, porady |
průběžně, |
ŘMŠ + PP SWOT |
|
7. Ekonomická oblast a její vliv na vzdělávání |
||||
Hospodaření školy, vyrovnaný rozpočet, kvalita dokumentace |
Plán nákladů a výnosů, rozbory hospodaření, pedagogické rady, porady |
čtvrtletně |
ŘMŠ roční |
Kritéria pro kontrolu a zpětnou vazbu
děti:
- denně slovně i písemně – podle potřeb pedagogů, ZV
- záznamové listy – průběžně
- 1. pol. + konec školního roku za celou třídu písemně úroveň třídy, výjimečnost, individuality, případné odklady, zájmové činnosti, účast na akcích a ostatní aktivity problémové děti, integrace, klady – zápory, návrhy
učitelka:
- k dětem – ZV, záznamy, poznámky, rozbory
- k rodičovské veřejnosti – diskuse, rozhovory, dialog
- sama sobě – forma dotazníků – písemně
rodiče:
- rozhovory, diskuse, dialog, konzultace
- schránka důvěry
- forma dotazníků 1x ročně na konec šk. roku
ředitelka:
- namátkové kontroly
- hospitace
- pozorování
- rozhovory
- diskuse
- analýzy – písemné zpracování daného období
Vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy zpracovává ředitelka školy za období 3 školních roků.
Struktura vlastního hodnocení školy
Naplňování cílů RVP,ŠVP
Kvalita podmínek vzdělávání
Způsob zpracování a realizace obsahu vzdělávání
Práce pedagogů včetně reflexe
Výsledky vzdělávání
Pro pedagogické zaměstnance:
- dát dětem dostatek prostoru pro vyjádření svých pocitů, prožitků a dojmů
- nezahlcovat množstvím podnětů a informací, ale dát dětem prostor samostatně pracovat a myslet
- sledovat pedagoga, jakou pozornost věnuje řešení sporů a konfliktů mezi dětmi
- sledovat, jak pedagog navozuje situace pohody, klidu a relaxace bez zbytečného zatěžování dětí a neurotizování spěchem
- sledovat volbu činností pro děti, aby byly přiměřeně náročné daným věkovým skupinám
- podporovat děti v samostatnosti, používat dostatečně pochvalu a pozitivní hodnocení
- sledovat, jak pedagog komunikuje s dětmi – přímá, vstřícná, empatická a naslouchající komunikace
- volit vhodné činnosti, které nejsou v rozporu s bezpečností
- vhodná motivace pedagoga, umět vzbudit zájem dětí o danou činnost
- sledovat připravenost pedagoga na denní činnosti, připravenost a dostatek pomůcek, dostatečná nabídka činností
- vhodně a srozumitelně klást dětem otázky pro plnění daných požadavků a cílů
- sledovat, zda pedagog vyžaduje u dětí dodržování předem daných pravidel a jaké vyvozuje důsledky při jejich nedodržování
- úroveň hygienických a sebeobslužných činností dětí, jejich samostatnost
- přiměřená a vhodná nabídka činností pro postižené děti
- respektovat děti se zdravotním postižením a trpělivě k nim přistupovat při činnostech
- respektovat potřeby nových dětí, dát jim dostatek prostoru pro jejich adaptaci
Pro ostatní zaměstnance:
- dodržovat pracovní náplně, řád školy, pracovní dobu
- udržování čistoty, být nápomocný a nápaditý pro estetiku prostředí
- udržovat zahradu v esteticky vhodném a nezávadném stavu, hlásit závady, umět se organizačně i pracovně podílet na jejich odstranění
- podporovat svou přítomností duševní pohodu dětí, jejich spokojenost
- zapojit se do plnění cílů a požadavku daného školního i třídního RP
- být nápomocná a ochotná při plnění povinnosti nad rámec své pracovní náplně
- spolupracovat jednotně se všemi zaměstnanci, rodiči i dětmi v MŠ, ostatní veřejností
- kontrolovat práci firem v budově
- respektovat soukromí rodiny, informace o dětech nezveřejňovat – diskrétnost
- podílet se na aktivitách s dětmi
- dodržovat zásady zdravého životního stylu, nenutit do jídla, vhodně motivovat ochutnávky,
- podporovat pitný režim
- zachovávat správnou technologii pro přípravu jídel a nápojů
- poskytovat dětem plně hodnotnou a vyváženou stravu
- respektovat a umět komunikovat s rodiči
- napomáhat ke vzájemné důvěře na pracovišti
- nepodporovat pokrytectví a umět otevřeně řešit daný problém
- zachovávání mlčenlivosti o osobních a vnitřních údajích na MŠ
Při spolupráci s rodiči:
- vytvářet vzájemnou důvěru, vstřícnost, respekt a pocit jistoty
- respektovat zájmy a požadavky rodičů, nacházet společnou cestu ve výchově a kompromis
- nabízet rodičům podílet se na programech v MŠ – vypomáhat, podávat včasné informace o dění v MŠ, podílet se na řešení problémů výchovných, organizačních i provozních
- vystavovat v prostorách MŠ všechno, co dítě v MŠ vytvoří
- včas rodiče upozornit přijatelnou formou na potíže a problémové situace
- zachovávat patřičnou mlčenlivost o vnitřních záležitostech a informacích o dítěti
- zajistit poradenství v otázce výchovy a vzdělávání